Aktualijos

NORDPLUS MOKINIŲ MAINAI ŠVEDIJOJE

Darganotą spalio 8 d. sekmadienio rytą Nordplus projekto „ Jauskis gerai- mokykis gerai“ dalyviai  pradėjo kelionę į Švediją į Mutalos miestelį. Vyko 6 mokiniai ir du mokytojai. Jaudulys nedavė ramybės iki pat pakilimo į dangų lėktuvu, nes daugelis projekto dalyvių skrido pirmą kartą. Jau sekmadienį prasidėjo mūsų pažintis su Švedija. Pakeliui į Mutalą aplankėme XVI amžiuje įkurtą Linkoping miestą, protestantų bažnyčią. Deja, dėl smarkaus lietaus, kuris yra įprastas Švedijoje, negalėjome aplankyti pagrindinės miesto aikštės, kuri XVI amžiuje išgarsėjo kaip „Linköpings Blodbad", kai joje buvo nukirsdinti 5 karališkos giminės atstovai. Vakare atvykome į Mutalą.  Apsigyvenome švedų šeimose. Iškart galime paneigti mitą, jog švedai – šalti ir uždari žmonės. Mūsų ir mokinių akimis švedai yra ramūs, sąžiningi, nuoširdūs, savimi pasitikintys ir niekur neskubantys žmonės.

Pirmadienį vėl išaušo lietingas rytas, bet pasak liaudies išminties: „Nėra blogo oro, yra netinkama apranga“. Mes buvome pasiruošę ekskursijai į Vadsteną. Šis miestelis garsus savo nepaprasto grožio pilimi, minima nuo XIV amžiaus. Šiandien Vadstenos vienuolyno išlikusiuose pastatuose įkurtas viešbutis, o pilyje yra XVI – XVII a.  provincijų archyvai, baldų, paveikslų muziejus. Aplankėme katalikiško vienuolyno bažnyčią, statytą šventosios Brigitos. Čia lankėsi popiežius Jonas Paulius II, skelbdamas Brigitą Europos globėja ir vienuolyno kieme pasodino medį.

Vadstenos centro pastatai statyti apie XVI–XVII a. Senamiestis gerai išsaugotas, o  gatvės nekito daugelį amžių. Rotušė, įkurta XV a. pradžioje, yra seniausia Švedijoje. Įspūdinga ir pagrindinė siaurutė gatvė (Storgatanas), kurioje pamatysi parduotuves tokias, kaip viduramžiais. Vaikštinėdami  sužinojome, kas ta keistoji švediška Fika. Tai arbatos, kavos ar kakavos (jei lauke) gėrimo pertraukėlė, užkandant bandele ar įvairiais sausainiais.

Antradienio ryte visi projekto partneriai ( suomiai, estai, latviai, lietuviai, švedai) nerimastingai laukė FriaInter Milia mokyklos salėje. Mokyklos direktorė pasveikino svečius. Pradinukai giedojo švedų giesmes, vėliau vaišinomės klasikiniu luciatåg, saftglögg, duona ir ką tik kepta saffransbullar. Sužinojome, kad švedai mokosi nuo 7 metų iki 9 klasės, prieš tai lanko parengiamąją klasę. Baigę 9 klases mokosi toliau. Pasirenka universitetinę arba profesinę kryptį.

Vėliau mokiniai dalyvavo arabų kalbos, siuvinėjimo, menų ir pasaulio pažinimo pamokose. Trumpai susipažino su arabų kultūra, mokėsi parašyti savo vardą arabiškai. Menų pamokoje gavo užduotį sukurti kažką, dėl ko  jaustųsi  laimingi. Reikėjo atsakyti,  ką galvoji apie sveikatą. O mokytojai tuo tarpu dirbo konferencijų salėje, planuodami kitus projekto susitikimus ir aptardami svarbiausius jau dabar iškilusius klausimus.

Mūsų projekto pavadinimas „Jauskis gerai – mokykis gerai“.  Tai reiškia, kad sveikata yra labai svarbus prioritetas. Trečiadienį būtent taip ir pradėjom – kurdami gerą savijautą. Projekto svečiai ir šeimininkai sporto salėje susitiko su šokių mokytojais Dženi ir Tobbe ir mokėsi klasikinio švedų bugo. Ši diena buvo ypač sportiška, nes pašokę ėjome į miesto stadioną žaisti futbolo.

Po sočių pietų išsiruošėme prie ežero. Buvome dėkingi saulei, kad ji sušildė Švedijos dangų ir leido mums pažaisti kiekvienos šalies paruoštus lauko žaidimus. Ši aktyvi diena baigėsi „Yoump“ batutų centre. Kartu su švedų šeimomis visi drauge sportiškai ir nuotaikingai leidome laiką.

Penktadienis vėl buvo šaltas ir lietingas, bet mums nesutrukdė aplankyti ilgiausią Švedijoje Mutalos paplūdimį, besitęsiantį 6 kilometrus antro pagal dydį ežero Vattern pakrante.

Po pietų ėjome ruoštis atsisveikinimo vakarui, kepėme sausainius švediškai Fikai. Mokiniai mokyklos virtuvėje, susiskirstę į 5 grupes, minkė tešlą, formavo sausainius. Manau, kad visi patyrė daug gerų emocijų, nes pačių rankomis sukurtas produktas daug skanesnis už pirktą.

Projektą užbaigėme tarptautiniu vakaru, kuriame dalyvavo visi užsienio svečiai, priimančios šeimos ir kai kurie darbuotojai. Visos šalys pristatė savo šalį, mokyklas, maistą. Buvo  puikios  švediško stalo vaišės.  Vakaro tema – Švediškos Joninės. Dainavome ir šokome tradicinius šokius .

"InterMilia" mokykloje prabėgo nuostabi savaitė. Dėkojome naujiems draugams už šiltą sutikimą ir šeimoms už jų namų jaukumą.

Tikiuosi, kad įgytos žinios mokiniams pravers ateityje. Lietuvoje itin vertinamos užsienio patirtys, tad viliuosi, kad ši patirtis motyvuos ne tik projekto dalyvius, bet ir kitus gimnazijos mokinius mokytis anglų bei kitų užsienio kalbų, domėtis kitų šalių istorija, geografine padėtimi. Tai, kas atrodo visai nesvarbu, keliaujant būna labai naudinga ir vertinga.